Wikia

Een elf of alf is een denkbeeldig wezen uit de Germaanse en Noordse mythologie (Alven) en wordt ook in de Europese folklore beschouwd als een licht- of natuurgeest met bovennatuurlijke krachten. Elfen worden soms ook wel Alvermannen genoemd. In het Oudnoords worden ze álfr genoemd.

Elfen leven doorgaans in bossen, bloemen, aan rivieren en bronnen maar soms ook ondergronds (zoals grafheuvels).

Tinkclose-1-

Tinkerbel

Ze worden doorgaans afgebeeld als kleine jonge mannen en vrouwen met een haast bovennatuurlijke schoonheid. Ze bezitten grote wijsheid en ze zijn meestal goedaardig en helpen de mens. Vaak worden elfen afgebeeld met puntoren en vleugels. Soms lijkt de elf (of alverman) in verhalen op een kabouter of nimf. Op de Veluwe wordt een alf (of elf) Blauwe Gerrit genoemd.

Oberon is een mythologische elfenkoning. In Amerika wordt de kerstman geholpen door elfen, in Europa kent men de Lutin, Nisse, Tomtar of Tomte als hulpje.

Mythische elfen Edit

De Noordse mythologie kende twee soorten elfen:

De lichtelfen, wonen in Alfheim

De zwarte elfen, wonen in Svartalfheim

In de Germaanse mythologie is de Ondine en in de Keltische en Ierse mythologie is de Sídhe bekend. De Brythonische mythologie kent de Korrigan en de Zuid-Afrikaanse de Abatwa. Elfachtige wezens komen voor in de folklore wereldwijd.

Tolkien Edit

In tegenstelling tot deze sprookjes worden elfen in de trilogie The Lord of the Rings afgeschilderd als slimme en bewonderenswaardige wezens, even lang als een mens. Ze zijn onsterfelijk en rechtschapen en over het algemeen veel getalenteerder dan mensen op het gebied van beeldende kunst, muziek, handvaardigheid en taal.