Wikia

Een draak is een wezen uit de mythologie met een slangachtig of reptielachtig lichaam. De twee meest voorkomende interpretaties ervan zijn de Europese draak, afkomstig uit verschillende Europese folklores, en de oosterse draak die afgeleid is van de Chinese draak . Het woord "draak" is afgeleid uit het Griekse δράκων (drakōn).

Drake på en medeltida vävnad, Nordisk familjebok

Chineese draak

Beschrijving Edit

Zijn vorm en uiterlijk varieert per overlevering. Een draak wordt vaak uitgebeeld met het lichaam van een slang of een krokodil; klauwen en de kop van een arend, leeuw of valk; vleermuisvleugels (vlerken). In Indië vindt men olifants-draken en in China herten-draken.

Een draak geldt vaak als kwaadaardig, behalve in China, waar een draak geluk brengt.

In de Europese middeleeuwen belichaamt een draak de duivel. Enkele bekende drakendoders zijn Sint-Michaël, Sint-Joris, Perseus, Herakles, Apollo, Siegfried en koning Arthur. Om zijn afschrikwekkende uiterlijk siert de draak veel wapenschilden en vlaggen. In sommige culturen is het gebruikelijk om sculpturen van draken bij tempels te plaatsen ter symbolische bescherming.

Het geloof dat een draak vuur spuwde kwam voort uit het feit dat men een vallende ster ook draak noemde. Het spoor dat een vallende ster trok werd dan geassociëerd met de vurige adem van de draak.